Saturday, January 23, 2010

FENOMENA FITNAH DALAM HARAKAH ISLAMIAH SIRI XVIII


Mangsa Fitnah adalah Orang Bawahan


Adalah diperhatikan melalui pengkajian terhadap fitnah-fitnah yang berlaku, bahawa terdapat satu sifat yang menjadi ciri kepada kebanyakan ahli fitnah. Kebanyakan ahli fitnah adalah terdiri daripada orang awam dan kebanyakan, atau mereka bukanlah daripada keluarga-keluarga yang terkenal dan mendapat tempat di dalam masyarakat.

Menjadikan kemuliaan atau keturunan sebagai salah satu kaedah membezakan adalah di antara perkara yang amat sukar. Kerana pada zahirnya ia adalah bertentangan dengan kaedah syariat yang umum dan ini sudah tentu menyukarkan kita untuk memahamkannya kepada para da`i. Tetapi dari segi realiti, banyak nas-nas yang menyokong kenyataan di atas, dengan catatan bahawa neraca seseorang individu yang diambil kira ialah yang berkaitan dengan agamanya sahaja.

Kelebihan manusia adalah kerana taqwanya. Tetapi taqwa dibina di atas beberapa sifat. Sifat pada kebiasaannya dapat dihasilkan. Maka sesuatu sifat dan ciri yang baik, kemungkinan besar akan dapat dihasilkan jika seseorang individu itu hidup di kalangan keluarga yang baik dan dihormati. Demikian juga sebaiknya. Tetapi ini bukanlah satu kaedah yang tetap seratus peratus. Kerana kadang-kadang terdapat di kalangan keluarga yang rosak, individu atau anggotanya yang bertaqwa. Begitu juga sebaliknya. Kemuliaan sesebuah keluarga dan keturunan yang dijadikan sebagai dasar bahawa seseorang anggotanya juga bersifat baik, tidaklah bererti kerana dia mempunyai darah atau keturunan tertentu, tetapi ia hendaklah dibina di atas dasar agama. Berapa banyak keluarga yang membawa kemuliaan kerana bapanya seorang alim atau pejuang, sedangkan keluarganya sebelum itu sedikitpun tidak mendapat tempat. Berapa banyak pula keluarga yang mendapat tempat yang tinggi kerana anggotanya yang melakukan pembaikan. Berapa banyak pula keturunan yang mulia, atau yang mempunyai nama baik, kemudian penyelewengan yang dilakukan oleh anggotanya pada sesuatu masa menyebabkan keturunannya kehilangan kemuliaan dan keturunan tersebut. Untuk menjelaskan tentang perkara ini dengan lebih lanjut, perlu dibincangkan di tempat lain. Tetapi kita berpada -untuk membuktikan tentang perkara ini- dengan menyebutkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Tabarani di dalam al-Ausat daripada jalan Sa`id bin Jubair:

Maksudnya: "Tidak akan berlaku kiamat sehingga kejahatan dan kebakhilan menjadi suatu fenomena biasa, orang yang amanah dikatakan khianat, orang yang khianat diberikan amanah, al-wu`ul akan musnah (tiada) dan al-tuhut akan lahir." Mereka bertanya: "Apakah al-tuhut dan apakah al-wu`ul?" Baginda berkata: "Al-Wu`ul ialah orang-orang yang terkemuka dan mulia, dan al-tuhut ialah orang-orang yang berada di bawah tapak kaki manusia, tidak dikenali ramai."

Di dalam riwayat Abdullah bin Mas`ud: "Kami bertanya: "Apakah al-tuhut?" Baginda menjawab: "Orang-orang lelaki yang kecil dan anggota keluarga yang tidak dikenali." Kami bertanya lagi: "Apakah al-wu`ul?" Baginda menjawab: "Anggota keluarga yang baik-baik." (Fath al-Bari, 13/15)


TAMAT

FENOMENA FITNAH DALAM HARAKAH ISLAMIAH SIRI XVII


Adab Seorang Murid

Untuk menyelamatkan suasana kritikal yang berlaku, menjadi kewajipan kepada para qiadah -pertamanya- agar tidak membenarkan keadaan berpuak-puak wujud dan membesar di dalam jamaah. Atau mengizinkan pengaduan-pengaduan didengar secara rahsia, berseorangan dan jauh daripada para qiadah lain. Atau mendengar dan menerima sesuatu pengaduan tanpa usul periksa. Atau memberikan alasan bahawa mendengar pengaduan secara rahsia adalah bagi memberikan peluang seluas-luasnya kepada si pengadu mengeluarkan segala isi hatinya tanpa sebarang halangan, kerana dengan hanya mendengar pengaduan itu sahaja sudah menunjukkan persetujuan terhadap pengaduan itu.

Atau memberikan isyarat seolah-olah dia tidak membangkang terhadap pengaduan yang dikemukakan. Dia hendaklah menunjukkan bahawa dia tidak terkesan dengan pengaduan yang dikemukakan walaupun dikemukakan dalam keadaan menangis, kerana saudara-saudara Yusuf datang kepada bapa mereka ketika waktu Isyak dalam keadaan menangis!!

Dari segi tarbiah pula, hendaklah dipastikan bahawa setiap da`i menjauhi perselisihan yang berlaku di kalangan qiadah. Akh yang baru hendaklah ditarbiahkan di atas dasar ini. Janganlah dicampur adukkan di antara mafhum ukhuwwah di dalam Islam dengan meninggalkan berlaku baik yang selayaknya dengan mereka yang mempunyai kelebihan. Hak-hak Islam dan hak-hak keanggotaan di dalam sesebuah jamaah janganlah disalah mengertikan, dengan menganggapnya sebagai lesen untuk melanggar kebiasaan, atau menghilangkan penghormatan, atau melenyapkan perbezaan.

Kadang-kadang berlaku perselisihan di kalangan para pemimpin, sebagaimana perselisihan yang berlaku di kalangan para ulama pada masa dahulu atau sekarang. Kadang-kadang berlaku perselisihan dari segi cara pergerakan di kalangan pimpinan dakwah, bahkan kadang-kadang perselisihan pendapat berlaku di dalam satu jamaah.

Perselisihan seumpama ini berlaku di kalangan mereka, tetapi ia tidak memudharatkan mereka. Manakala orang lain hendaklah tidak campur tangan dan berpegang dengan kaedah seorang murid, yang dikatakan kepadanya:
"Wahai murid, anda hendaklah melalui jalan yang penuh adab dengan para imam yang telah lalu. Janganlah anda melihat kepada kata-kata sebahagian mereka terhadap sebahagian yang lain, kecuali jika ada didatangkan bukti yang nyata. Kemudian jika anda mampu untuk mentakwil dan melakukan sangkaan yang baik, maka berbuatlah demikian. Jika tidak, tinggalkanlah apa yang berlaku di antara mereka. Persibukkanlah diri anda dengan perkara yang berkaitan dan tinggalkanlah perkara yang tidak berkaitan..." (Tabaqat al-Shafi`iyyah, Ibn al-Subki, 2/39)

Ini merupakan asal kepada tindak tanduk seorang murid dengan para imam dan asal kepada tindak tanduk seorang penuntut ilmu dengan para ulama. Oleh itu sepatutnya, para da`i juga bersikap demikian ketika berhadapan dengan perselisihan para pimpinan. Begitu juga orang baru dan para pengikut ketika berhadapan dengan perselisihan golongan terdahulu dan pemimpin. Kerana yang menjadi matlamat utama ialah menyibukkan diri dengan perkara yang berkaitan sahaja dan meninggalkan apa-apa yang tidak berkaitan. Itulah yang menjamin pahala dan balasan baik, sedangkan jika dilakukan sebaliknya, akan berlakulah fitnah dan bala bencana.

FENOMENA FITNAH DALAM HARAKAH ISLAMIAH SIRI XVI


Pengajaran Daripada Dua Orang Imam

Sesiapa yang mengkaji perjalanan hidup Uthman dan Ali r.a. akan dapat melihat bahawa mereka berdua adalah orang yang paling mulia dari kalangan qabilah Quraish, di antara orang yang paling mula-mula masuk Islam dan di antara orang yang paling rapat dengan Rasulullah s.a.w sama ada dari segi persahabatan dan pergaulan. Mereka juga adalah orang yang paling hampir kepada baginda dari segi kasih sayang. Ummat Islam berijmak dan sepakat bahawa mereka adalah orang paling baik selepas Abu Bakar dan Umar. Mereka juga adalah di antara orang yang paling kuat berpegang dengan sunnah. Kedua-dua mereka juga mempunyai kedudukan yang berlebih kurang dari segi kelebihan. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai perbezaan yang disebabkan oleh sifat-sifat kejiwaan. Kesan yang paling utama ialah sifat-sifat yang berkaitan dengan hubungan mereka dengan orang ramai.

Uthman mempunyai sifat lemah lembut yang menjadikannya bersifat menurut keadaan, manakala Ali pula mempunyai sifat kepahlawanan dan keberanian yang menyebabkannya tidak suka melainkan berterus terang. Tetapi perbezaan di antara keperibadian mereka sama sekali tidak sampai mengeluarkan mereka daripada ciri-ciri khusus yang mereka miliki bersama.

Walau bagaimanapun, ahli fitnah tidak memadai dengan pengertian-pengertian ini. Lalu setiap kumpulan berdiri di belakang salah seorang daripada keduanya kerana hawa nafsu. Perkataan-perkataan yang dikeluarkan telah disalah mengertikan. Kemudian keadaan menjadi lebih teruk di mana ada yang berani mencipta hadis dan membuat surat-surat. Apa yang hendak kita tekankan di sini bukanlah pada masalah fitnah itu kadang-kadang boleh sampai kepada keadaan yang amat kritikal ini, tetapi apa yang hendak ditekankan ialah eksploitasi terhadap perselisihan yang berlaku di antara para pemimpin memang berlaku dan dapat disaksikan di kalangan ahli fitnah. Perselisihan yang berlaku adalah disebabkan para pemimpin terdiri daripada keperibadian yang berbeza lantaran latar belakang yang berbagai-bagai. Di antara mereka ada yang lebih cenderung kepada berbaik dan berdamai. Ada yang bersifat pemarah. Ada yang banyak melakukan pengkajian terhadap kitab-kitab tasauf, lalu dia memetik perkataan-perkataan seorang murid dengan gurunya. Ada yang banyak mengkaji kitab-kitab hadis, lalu berpegang dengan kaedah jarh dan ta`dil. Ummat Islam sekarang masih lagi memiliki rijal-rijal yang seumpama itu. Ada di antara mereka yang serupa dengan Umar dari segi keazaman dan kekerasan. Ada yang serupa dengan Abu Bakar dari segi lemah lembut. Kedua-dua keadaan ini tidak mendatangkan keburukan. Kesepakatan yang ideal akan sentiasa berlangsung di luar kekuasaan manusia. Tetapai malangnya ialah eksploitasi yang dilakukan oleh ahli fitnah. Mulut mereka sentiasa mahu berkata-kata dan telinga mereka amat suka untuk mendengar kritikan. Jiwa mereka merasa seronok untuk mendengar celaan dan membongkar kesalahan-kesalahan. Akhirnya keadaan ini menjadi kucar kacir, lalu ada yang pergi kepada kumpulan si fulan dan sebahagian yang lain pergi kepada kumpulan si fulan yang lain. Realiti yang berlaku menyaksikan bahawa pemergian yang dilakukan itu adalah kerana menurut hawa nafsu, atau untuk memberikan alasan terhadap tindakannya atau kerana ingin mempertahankan dirinya sahaja.

FENOMENA FITNAH DALAM HARAKAH ISLAMIAH SIRI XV


Perselisihan Di Kalangan Para Pemimpin

Tidak syak lagi bahawa setiap orang adalah ibarat logam. Masing-masing dipengaruhi oleh beberapa faktor di dalam pembentukan keperibadian mereka, seperti faktor kesediaan fitrah, kemampuan diri, keintelektualan jati, lama bersama jamaah, pengalaman, suasana keluarga dan persekitaran, di samping sifat-sifat jiwa dan akhlak tertentu yang dikurniakan oleh Allah sehingga menjadikan setiap orang mempunyai ciri-ciri dan keistimewaannya yang tersendiri, memiliki pandangan yang tersendiri terhadap kehidupan dan tabiat pemikiran dan cara menjalani kehidupan yang tersendiri juga.

Para da`i secara umumnya dan para pemimpin secara khususnya adalah tidak terkeluar daripada lingkungan manusia. Sekalipun mereka mempunyai aqidah dan pemikiran yang hampir serupa, bahkan kadang-kadang mempunyai perancangan yang sama, tetapi sudah pasti akan berlaku sedikit sebanyak perselisihan di dalam pemikiran atau di dalam metodologi pemikiran, atau kelainan ketika melaksanakan sesuatu. Bahkan kadang-kadang kita dapat melihat dua individu yang berada di dalam kepemimpinan yang sama, yang kedua-duanya secara umum memiliki pemikiran dan manhaj yang sama, mereka juga tunduk di bawah fenomena di atas, kerana beberapa perbezaan peribadi akan menyebabkan mereka berselisih, yang mana perselisihan mereka -pada sangkaan kami- akan melajukan lagi pergerakan jamaah, membanyakkan lagi kemungkinan bahawa pendapat mereka adalah tepat, tanpa memberikan kesan terhadap kasih sayang dan ukhuwwah, serta tidak menyebabkan perpecahan atau mendatangkan keburukan kepada jamaah.

Ini adalah kerana ia adalah di antara perkara yang dikehendaki oleh Allah disebalik penciptaan manusia yang mempunyai tabiat yang berbeza dan apa yang dikehendaki oleh tabiat kehidupan. Bahkan keadaan ini adalah amat diperlukan bagi mengisi keperluan dakwah. Tetapi ahli fitnah sentiasa cuba -berdasarkan pengalaman dakwah- untuk mengeksploitasi fenomena kehidupan dan tabiat kemanusiaan ini, dengan menjuruskan perselisihan di kalangan barisan pimpinan ini untuk kepentingan falfasah fitnah yang mereka dokong. Oleh kerana itu, mereka sentiasa mengambil kesempatan daripada setiap perbincangan, kritikan, bahkan nasihat, untuk ditafsirkan dengan tafsiran yang merosakkan dan memecah belahkan.

FENOMENA FITNAH DALAM HARAKAH ISLAMIAH SIRI XIV

Kebenaran Yang Sedikit Dengan Kebatilan Yang Banyak

Diperhatikan bahawa sesuatu fitnah amat sukar untuk berkembang selagimana ia tidak bersandar kepada sedikit kebenaran. Api yang memusnahkan sudah pasti ada permulaannya. Peringatan kepada kaedah ini adalah penting di sini dari sudut pentarbiahan, supaya para da`i tidak berpendapat bahawa kritikan yang diperkatakan tentang ahli fitnah ini tidak boleh diqiaskan dengan sebahagian individu dan jamaah lantaran pada sebahagian pendapat dan sikap mereka terdapat kesepakatan dengan sedikit kebenaran. Kerana fitnah adalah salah lantaran ia akan membawa kepada kerosakan, bukan kerana pendapat yang menjadi dasar kepada fitnah itu.

Bahkan menjadi satu kaedah umum bahawa setiap fitnah yang berlaku adalah bergantung kepada sedikit kebenaran, tetapi ahli yang mendokong fitnah ini mencampur adukkan sedikit kebenaran tersebut dengan berbagai-bagai kebatilan.

Mereka mencampurkan di antara keyakinan yang sedikit dan sangkaan yang banyak, lalu sesuatu perkara itu tidak diletakkan pada tempat yang sepatutnya dan sesuatu sikap tidak ditafsirkan sebagaimana sepatutnya. Cerita-cerita bercampur aduk. Sebab-sebab dan alasan-alasan tidak lagi dikaji. Khususnya ijtihad yang dilakukan oleh para pemimpin adalah tunduk kepada banyak faktor dan suasana tertentu, ditentukan oleh sebab-sebab, disempadankan oleh beberapa suasana dan rahsia, juga dikelilingi oleh kesukaran dan halangan.

Jika kita kembali kembali fitnah pertama yang berlaku di zaman Uthman r.a., kita akan dapati bahawa beliau tidak pernah mempunyai aib atau kekurangan, tetapi ahli fitnah telah mencampuradukkan kebatilan yang banyak dengan sedikit kebenaran yang ada bersama dengan mereka. Pada setiap masalah Uthman mempunyai ijtihadnya dan sebabnya yang tersendiri. Kita tidaklah mahu mempertahankan Uthman di sini. Tetapi kita mahu membuktikan tentang fenomena ini, bagaimana ahli fitnah sentiasa menambah-nambah dan melebih-lebihkan sesuatu. Selepas itu disebarkan berita-berita dan gossip-gossip yang tidak benar, tetapi kelihatan kepada rakyat umum seolah-olah ia adalah kebenaran dan mereka nampak bahawa ketepatan itu bersama ahli perpecahan.

Dalam waktu yang sama, ahli kebenaran sukar untuk menangkis segala serangan dan tuduhan, serta mustahil untuk para pemimpin membincangkan tentangnya secara terang-terangan, mungkin kerana bimbangkan rahsia jamaah akan terbongkar, atau kerana menjaga maklumat-maklumat penting daripada terlepas kepada pihak musuh, atau bertujuan tidak mahu menyebabkan timbul masalah yang lebih besar, atau kerana tidak ingin membangkitkan perasaan tidak senang sesama sendiri, ditambah lagi dengan keinginan untuk menjaga kejernihan hati dan jiwa, tidak melampaui adab-adab Islam, atau terheret sama ke arah perdebatan. Kesemua faktor-faktor yang dinyatakan di atas akan menyebabkan seseorang akan menyangka bahawa kebenaran adalah bersama dengan ahli fitnah dan urusan jamaah sekarang tidak berada di atas landasan kebenaran.

Adalah diperhatikan sepanjang sejarah dakwah, bahawa ahli fitnah ini bermula dengan satu hujjah sahaja. Kemudian hujjah-hujjah mereka mula berkembang mengikut hawa nafsu, bahkan kadang-kadang hujjah-hujjah mereka saling bertentangan, kerana selepas beberapa ketika alasan kepada fitnah itu sudah tidak jelas lagi. Alasan-alasan mereka mula dilindungi dengan cara yang berbagai. Bukankah anda kadang-kadang mendengar daripada seseorang yang membawa fitnah dan mencampurkannya dengan berbagai-bagai tuduhan lain lagi, yang menggambarkan tentang hawa nafsunya dan dalaman dirinya. Tetapi akhirnya kita akan mengetahui bahawa apa yang dilakukannya, sebenarnya adalah hasutan syaitan yang dapat dikenal pasti melalui alunan percakapan lidah mereka sendiri.

FENOMENA FITNAH DALAM HARAKAH ISLAMIAH SIRI XIII

Tuduhan Terhadap Al-Miqdad

Ciri berikut ini merupakan ikutan kepada ciri yang lalu. Sebahagian para da`i pada mulanya tidak pernah dikritik, bahkan beliau disukai oleh oleh rakan-rakannya dan orang-orang lain pula mengakui bahawa dia seorang yang warak atau alim. Tetapi apabila beliau dilantik untuk memegang sesuatu jawatan, atau beliau mendapat sesuatu keuntungan sekalipun yang berbentuk duniawi, apatah lagi jika beliau mendapat sesuatu jawatan di dalam jamaah, atau terserlah kelebihannya ke atas orang lain, maka pada ketika itu, lidah-lidah ahli fitnah mula mereka-reka cerita dan khabar angin. Pujian bertukar menjadi kejian. Kelebihan menjadi kekurangan. Alim menjadi jahil. Warak menjadi maksiat. Cerita-cerita tentang kesilapan dan kesalahannya diperbesar-besarkan dan dilakukan dengan cara berlebih-lebihan. Apa yang tersembunyi dan tidak diketahui tentang dirinya disebar dan digembar-gemburkan. Kadang-kadang isteri dan kaum keluarganya turut dilibatkan. Kebolehan dan kemampuannya dipersoalkan. Tentang perkara ini juga kejadian yang serupa telah berlaku, iaitu ketika fitnah yang pertama menimpa ummat Islam. Uthman bin Affan adalah seorang yang disenangi. Tiada seorangpun yang berani mempersoalkan tentang kelebihannya. Tetapi sebaik sahaja beliau menjadi khalifah, ahli fitnah mula membuat bermacam fitnah, sebagaimana yang dinyatakan oleh Ibnu Sirin. Ibnu Sirin juga berkata tentang Imam Ali r.a., katanya: "Aku tidak mengetahui ada sesiapa yang dituduh menumpahkan darah Uthman melainkan setelah beliau dilantik menjadi khalifah. Sebaik sahaja beliau dilantik, orang ramai mula menuduh beliau."
Perlakuan ganjil yang dilakukan ini adalah semata-mata bertujuan mendapat keuntungan, juga sebagai alasan terhadap sesuatu pendirian yang diambil dan juga kerana kedengkian terhadap kedudukan yang dicapai oleh seseorang individu. Kemarahan yang lahir daripada kalangan ahli fitnah bukanlah kerana mempertahankan kebenaran, bukan untuk menegakkan panji pembaikan dan bukan bertujuan untuk melaksanakan sesuatu yang mendatangkan maslahat, tetapi untuk mengeksploitasi suasana yang berlaku bagi mencemarkan kejernihan yang ada, juga untuk menanam bibit-bibit fitnah agar melahirkan benih-benih perpecahan. Kesalahan-kesalahan dan kesilapan-kesilapan yang dibongkarkan adalah bertujuan untuk melontarkan panah tuduhan dan menyemai bibit-bibit perpecahan. Akhir-akhir ini, kedengaran salah seorang ahli fitnah mengkritik seorang pemimpin bahawa dia seorang yang tidak memiliki pengetahuan yang luas, bahkan diaibkan dengan keturunannya!! Tetapi pembawa fitnah ini sebenarnya telah didahului oleh orang lain. Di dalam sahih al-Bukhari, ketika Rasulullah s.a.w melantik Usamah bin Zaid sebagai ketua tentera, ahli-ahli fitnah mula mengkritiknya. Lalu Rasulullah s.a.w berkata kepada mereka:
Maksudnya: "Jika kamu mengkritik terhadap kepimpinannya, maka kamu dahulunya juga telah mengkritik terhadap kepimpinan ayahnya. Demi Allah, dia (Zaid) adalah seorang yang layak memegang kepimpinan dan dia adalah di antara orang yang paling aku kasihi. Sementara Usamah pula adalah di antara orang yang paling aku kasihi selepas ayahnya..." (Riwayat al-Bukhari, al-Fath, 7/87)

Hari ini amat serupa dengan semalam. Jiwa-jiwa hari ini amat hampir dengan jiwa-jiwa semalam. Kita tidaklah mendakwa bahawa para pemimpin dakwah dan jamaah terpelihara daripada sebarang kesalahan dan kesilapan, begitu juga pendakwah dan ikhwan yang lain. Tetapi untuk membaiki kesilapan pemimpin, kegelinciran jamaah, perlakuan beberapa individu yang menyimpang, mengingkari kesalahan syarak yang mungkin mereka lakukan, atau kesilapan yang mungkin dilakukan ketika melancarkan pergerakan dakwah, atau tidak menepati kebenaran, atau tidak melaksanakan peraturan yang telah ditetapkan, atau tidak iltizam dengan keputusan syura, dan memperingatkan mereka tentang bahaya kesemua perkara tersebut, tidaklah harus dilakukan dengan menggembar-gemburkan fitnah, memperbanyakkan bisik-bisik dan memecah belahkan saf. Untuk menangani kesemua masalah di atas, terdapat berbagai cara dan jalan yang telah disediakan oleh syarak dan diperjelaskan oleh adab Islam, kaedah-kaedah menegur secara adil, pekeliling dan sistem yang telah disusun oleh jamaah serta cara-cara yang telah diperakui oleh tanzim dan lain-lain lagi.

Manakala membangkitkan perasaan memberontak di kalangan ahli-ahli jamaah, mewujudkan klik-klik di dalam jamaah, membuat berbagai helah untuk tidak mematuhi peraturan, mengumpat peribadi-peribadi tertentu, merendahkan golongan yang mempunyai kelebihan, mencari-cari kesilapan orang dan lebih dari itu menjadikan orang lain turut terlibat di dalam fitnah ini, atau memecah belahkan di kalangan ikhwan, menyebabkan huru-hara, menggembar-gemburkan keburukan, membongkar rahsia, terang-terangan melakukan keaiban, maka kesemuanya sedikitpun tidak mencerminkan akhlak Islam dan tidak terdiri daripada manhaj istiqamah.

FENOMENA FITNAH DALAM HARAKAH ISLAMIAH SIRI XII


Adakah mereka saling pesan-memesan dengannya??

Nas-nas yang menceritakan tentang golongan kafir, munafiqin dan golongan murtad, sepatutnya menjadi petanda yang mesti dipegang oleh kaum muslimin dan mereka mesti berhati-hati agar mereka tidak terlibat dengan kesalahan yang telah dilakukan oleh golongan-golongan tersebut. Mereka hendaklah tidak berakhlak dengan akhlak kaum munafiqin, dengan mempunyai sifat takabbur terhadap para da`i yang mempunyai kelebihan dan juga terhadap pemimpin, sekalipun dengan alasan yang amat kecil. Kerana yang kecil akan membaca kepada yang besar. Dosa yang kecil akan membawa kepada dosa yang besar. Sekalipun demikian banyak amaran yang diberikan, kita masih mendengar daripada kalangan ahli masih melemparkan tuduhan dan berakhlak dengan akhlak tersebut. Berapa ramai orang yang mempunyai kelebihan dituduh melakukan keburukan. Berapa ramai orang yang bertaqwa dituduh melakukan kekejian. Berapa ramai orang yang alim dituduh jahil. Itulah sifat fitnah yang menjadikan mata buta dan menghilangkan pertimbangan akal yang waras.

Pernah berlaku di dalam jamaah satu fitnah di mana salah seorang pelopornya membuat tuduhan terhadap pemimpin jamaah dengan mengatakan bahawa beliau tidak memahami masalah fikah sedikitpun. Apa yang diketahuinya tentang fikah hanyalah pada masalah haidh dan nifas sahaja. Peristiwa ini sudah lama berlaku. Kemudian pada satu ketika, ada seorang penulis terbaca rangkap-rangkap yang ditulis oleh `Amru bin `Ubaid -seorang mu`tazilah- yang berkata:

"Tidakkah kamu telah mendengar, perkataan al-Hasan dan Ibnu Sirin tidak lain dan tidak bukan hanyalah cebisan kain buruk yang digunakan untuk mengesat darah haidh."

Diriwayatkan bahawa seorang pemimpin ahli bid`ah ingin mengatakan bahawa ilmu kalam itu lebih baik daripada ilmu fikah, lalu dia berkata: "Kesemua ilmu Shafi`i dan Abu Hanifah tidak lebih hanya keluar daripada seluar seorang perempuan." (Al-I`tisam, al-Shatibi, 2/239)

Kita juga telah mendengar bahawa penduduk Kufah berkata tentang Sa`ad bin Abi Waqqas bahawa beliau tidak dapat membaca al-Quran dengan baik. Kita juga telah mendengar daripada orang-orang yang menyerupai ahli fitnah mengatakan bahawa para pemimpin jamaah kita tidak mampu membaca al-Quran dengan baik. Kita juga telah membaca apakah yang dikatakan terhadap Uthman r.a. ketika beliau mengutamakan kaum keluarganya, bahkan kita mendengar ahli-ahli fitnah sentiasa mengulang-ulangi tuduhan yang sama.

Maha suci Allah. Hati-hati dan lidah-lidah mereka amat hampir dan serupa.

Firman Allah:

Maksudnya: "Apakah mereka semua saling berpesan dengannya (apa yang mereka katakan), bahkan mereka adalah kaum yang melampaui batas." (Al-Zariyat: 53)