Friday, January 22, 2010

FENOMENA FITNAH DALAM HARAKAH ISLAMIAH SIRI X


Kesalahan-kesalahan Di Bawah Mikroskop


Orang-orang yang membawa fitnah ini sentiasa cuba untuk mencari kegelinciran-kegelinciran dengan meletakkannya di bawah kanta pembesar, bahkan kadang-kadang diletakkan di bawah mikroskop elektronik. Ini dilakukan untuk memenangkan golongan mereka dengan niat yang tidak baik atau untuk mewujudkan alasan terhadap tindakan mereka. Lalu segala siaran-siaran yang dikeluarkan oleh jamaah dianalisa seolah-olah ia adalah nas-nas.

Jika ahli fitnah menganalisa nas-nas al-Quran dan hadis sebagaimana mereka menganalisa siaran-siaran jamaah itu nescaya mereka akan mendapat ilmu yang banyak. Mereka menjadikan keterangan-keterangan yang dikemukakan sebagai bahan untuk dijadikan pemeriksaan dan analisa. Kemudian mereka melemparkan berbagai tuduhan kepada para da`i yang mempunyai kelebihan. Kita ambil contoh apa yang berlaku di dalam sejarah. Ketika ramai para ulama ditimpa mehnah kerana mereka tidak menyahut kehendak al-Makmun dalam masalah 'al-Quran baharu (makhluk)', al-Makmun cuba melemparkan tuduhan yang terperinci bagi setiap ulama, supaya orang ramai turut mencela mereka. Al-Makmun berkata kepada orang-orangnya yang diutuskan kepada rakyat:

"... Manakala Ali bin Muqatil, maka katakanlah kepadanya: "Bukankah engkau adalah pembunuh kepada amir al-mukminin? Engkau juga menghalal dan mengharamkan sesuka hati. ... Manakala al-Zayyal bin al-Haitham, maka beritahulah kepadanya bahawa dia tenggelam di dalam makanan yang dicurinya di al-Anbar. Manakala Ahmad bin Yazid yang terkenal dengan nama Abu al-`Awwam, maka beritahulah kepadanya bahawa dia adalah seorang budak yang tidak pandai menjawab soalan tentang al-Quran... Manakala al-Fudhail bin Ghanim, maka beritahulah kepadanya bahawa amir al-mukminin mengetahui tentang apa yang dilakukan olehnya di `Asr dan tentang harta kekayaan yang diperolehinya dalam masa tidak sampai setahun. Manakala tentang seorang yang dikenali dengan nama Abu Nasr al-Tammar, maka beritahu kepadanya bahawa amir al-mukminin membandingkan kehinaan akalnya dengan kehinaan kedai perniagaannya... Manakala Muhammad bin Hatim dan Ibnu Nuh yang dikenali sebagai Abu Ma`mar, maka beritahu kepada mereka bahawa mereka hanya sibuk memakan riba daripada mewakafkan diri untuk bertauhid kepada Allah... Manakala tentang seorang yang dikenali dengan sejadahnya, yang mengingkari bahawa dia pernah menuntut daripada ahli hadis dan ahli fikah yang mengatakan bahawa al-Quran adalah makhluk, maka beritahu kepadanya bahawa dia hanya sibuk dengan bilangan biji-biji tamar dan sibuk dengan membaiki sejadahnya yang koyak... Manakala tentang al-Qawariri, maka keadaan dan penerimaannya rasuah mendedahkan tentang mazhab, keburukan jalan dan kerendahan akal dan agamanya..." (Tarikh al-Tabari, 3/1225, cetakan al-Husayniyyah)

No comments:

Post a Comment